2015. február 25., szerda

Autofókuszálás a hátlapi fókuszgombbal - egy trükk, ami nekem bevált

Ezt a bejegyzést az új weboldalamon itt találod.


A tükörreflexes fényképezőgépek autofókusz rendszerének használatáról osztok meg most egy hasznos tippet, ami számomra bevált. Mindenki éles képeket akar, minél kisebb mélységélességben, tehát a helyes fókusz megtalálása mindig fontos. Erre mutatok be most egy egyszerű és könnyed módszert.

Hogyan használtam éveken át a DSLR gépeim autofókuszát (ahogy a legtöbben is)? 

- A témán megkerestem azt a lehetőleg kontrasztos részt, amin fókuszálni akartam (embereknél általában a szem)
- Majd az aktív fókuszpontot odahelyeztem és az exponálógomb megnyomásával fókuszáltam
- Ekkor ha megfelelő volt a kompozíció is, akkor tovább nyomva az exponálógombot, exponáltam
- Azonban az esetek nagy részében nem volt pont jó úgy a kompozíció, tehát a fókuszálás után az exponálógombot félig lenyomva komponáltam, majd a megfelelő pillanatban exponáltam.

Aztán egyszer a petapixelen olvastam Steve Perry írását, hogy ő hogyan használja gépe AF rendszerét. A módszerének lényege: az autofókusz funkciót áthelyezi a minden gépen található AF-ON gombra (hátlapi fókuszgomb), így az exponálógombbal csakis exponál, nem fókuszál.

Autofókuszálás DSLR gépen az AF-ON gombbal

A módszerét én is átvettem, és már így fókuszálok:

- megkeresem a kontrasztos részt, amin fókuszálni akarok
- odahelyezem az aktív fókuszpontot (lehetőleg a középsőt, minden gépen az a legérzékenyebb),
- a hüvelykujjammal megnyomom az AF-ON gombot, a gép fókuszál
- ezután már nem kell semmit nyomva tartanom, komponálhatok, ahogy akarok, és exponálhatok, amikor jól esik. Ha újra akarok exponálni, és a téma se mozdult el, csak az expógombot kell újra megnyomnom, hiszen a fókusz már a helyén van. Nem kell a fókuszálás miatt ide-oda lóbálni a gépet a képek között!


Csináltam egy nagyon rövid videót róla, de én nem antilopokon demonstrálom, ahogy Steve Perry, hanem a kisfiamon  :)




A legjobb rész: az exponálás előtt nem kell félig nyomva tartani az exponálógombot, mert már fókuszáltam a hüvelykujjamnál lévő AF-ON gombbal. Gyakorlatilag mintha jól beállított manuál fókuszban lenne a gép. Szerintem így sokkal egyszerűbb, bár az elején nagyon furcsa volt, hogy az exponálógomb nem fókuszál.

Milyen szituációkban jön ez jól? Szinte mindenben, de néhány példa:

A fenti képnél a kisfiam kivételesen nem mozgott el, így többet is tudtam róla fotózni ugyanolyan kompozícióban, anélkül, hogy újra kellett volna fókuszálnom.


A lenti panorámakép elkészítésénél csak egyszer fókuszáltam egyszer a szembe lévő partra, és onnantól kezdve exponáltam jobbról balra pár kockát. Mindezt anélkül, hogy manuál fókuszba kellett volna tenni az objektívet. Persze átkapcsolni igazán nem lett volna nagy dolog, de sokszor elfelejtem visszakapcsolni AF-ba :)

Váci Liget-tó panorámakép ősszel




Mozgó témánál szintén nagyon jól jön ez a trükk. Ha az AF mód folyamatosra van állítva, akkor a fókuszpontot a megfelelő helyen tartva a hüvelykujjunkkal állítunk folyamatosan élességet, nem kell közben félig lenyomva tartani az expógombot.


Így kell hozzárendelni az autofókuszt az AF-ON gombhoz:


1. Földi halandó számára érthetetlen menüpontokba bújva kell megkeresni az AF-ON funckcióját.


Egy Canon 550D-n ez a folyamat így néz ki:
Canon 550D AF-ON gomb beállítása
A Menüben az egyedi funkciókba kell lépni



Canon 550D AF-ON gomb és exponálógomb beállítása
Majd itt a Zár/AE rögzítés gomb almenüben kell kiválasztani az AE rögzítés/AF funkciót. Ez magyarra fordítva azt jelenti, hogy az exponálógomb lenyomásakor fényt mér, az AE rögzítés gomb (ami a csillag jelzés alatt van) pedig fókuszál. Szerintem egy vicc ez a menü, de segítek.



Felsőbb kategóriás gépeken, pl. egy Canon 6D-n a folyamat így néz ki:
 
Canon 6D AF-ON beállítása: Felhasználói beállítások
A Q gomb megnyomása után a "Felhasználói beállításokat" kell kiválasztani






Canon 6D AF-ON beállítása: Exponálógomb
Majd itt a Kioldógomb menüjébe belépni...

Canon 6D AF-ON beállítása: Exponálógomb: Mérés indítása
És a kioldógombhoz a "Mérés indítása" funkciót rendelni

Canon 6D AF-ON beállítása: AF-ON gomb
Utána vissza kell térni a felhasználói beállításokba, és az AF-On gomb menüjébe belépni.

Canon 6D AF-ON beállítása: Mérés és AF indítása
Itt aztán hozzá kell rendelni az AF funkciót.



2. Érdemes a gép autófókuszát AI-SERVO (követő autófókusz) módba állítani, így amíg nyomva tartjuk az AF-ON gombot, fókuszál. Azonban ha a vaku AF segédfényét szeretnénk használni, állítsuk vissza SINGLE-SHOT módba.

3. Készen vagyunk :)

Jó próbálgatást mindenkinek!



Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel a hírlevelemre és szólok, amikor újat írok!


Köszönöm a megosztást :)

Nincsenek megjegyzések: