2015. március 27., péntek

A 2015. március 20-i napfogyatkozás, a hintaló mellől

Ezt a bejegyzést az új weboldalamon itt találod.


Életem harmadik napfogyatkozása a 2015. március 20-i volt. Először az volt a tervem, hogy a váci Liget-tavat belekomponálom a képbe és csinálok egy olyasmi fotót, amilyet Schmall Rafael is készített. Ahhoz hogy a vízen tükröződő Nap is jól látszódjon, széles látószögű objektívet kellett volna használom, amivel viszont már a Napkorong túl kicsi lett volna a végső képen. 

Ezért amellett döntöttem, hogy direktben fotózom a Napot: a 100 mm-s makróobjektívre rátekertem a szűrőt, és egy egy Canon 550D-vel 15 másodpercenként fényképeztem.

Így a fedés maximumában az alábbi képet kaptam:



De kezdem inkább a legelején.

Mivel a tájat végül nem komponáltam bele, ezért mindegy volt, hová mentem. Az volt a fontos, hogy 9 és 12 között zavartalanul lássam a Napot. Ezért az egyik váci játszóteret választottam a fotózás helyszínének. Az egyik hintaló mellett (hogy le tudjak ülni :)) összeállítottam a felszerelést és fél tíz után elkezdtem fotózni.

Ahogy előrejelezték, 9:39-kor a Holdkorong széle belépett a Nap elé, és megkezdődött a napfogyatkozás!

A napfogyatkozás első kontaktusa
A napfogyatkozás első kontaktusa. A Hold korongja már belépett a jobb oldalon. A Nap korongján balra fent egy kis napfolt is látható

A jelenséget végig a fényképezőgép kijelzőjén követtem végig, hiszen az egyetlen használható napszűrőm az objektívre volt feltekerve.

A felszerelés, amivel a napfogyatkozást fotóztam. A jobb oldali táskán lévő csomag nem valamilyen extra cucc, hanem csak egy doboz ikeás ceruzaelem

Eközben történtek a legjobb dolgok. A fekete állványú masina feltűnést keltett a libikóka, a csúszda és a hintaló között. Többen érdeklődtek, hogy mit csinálok a gép mögött. Nagyon örültem, hogy kedves emberekkel ismerkedtem meg, és már ott élőben megoszthattam velük az élményt. Talán ez volt a fotózás legérdekesebb "terméke".

Ahogy haladt előre a fogyatkozás, érezhetően sötétebb lett. Ez az alábbi képeken jól látszik.

napfogyatkozás sötétedés
Ez a fotó akkor készült, amikor a Nap nem volt takarásban. Előtérben a váci Vár, mögötte a Barátok temploma

És ugyanolyan beállításokkal készült kép a fogyatkozás maximumakor. Persze ennyire sötétnek nem érzékeltük, mert a szemünk kompenzált.




 A sötétedéssel együtt a levegő is lehűlt:
napfogyatkozás lehűlés időkép grafikon
Az időkép aznapi hőmérséklet grafikonja Vácról. A nyíllal jelzett résznél jól látszik a fogyatkozás időpontjával egybeeső lehűlés.

Időközben a családom is csatlakozott hozzám, de a másfél éves fiam számára a kavicsok sokkal nagyobb élvezetet jelentettek, mint az, hogy apa mit fotózik :)



Délben vége lett az eseménynek, a levegő újból melegedni kezdett. 

A képek feldolgozása után egy 7 napkorongból álló kollázst csináltam. Kiválasztottam azt a képkockát, amelyik a fogyatkozás maximumakor készült, majd elé és mögé helyeztem még két-két napkorongot, abban a sorrendben, ahogy az életben is történt. A képen az idő balról jobbra halad, és az egyes képkockákat 32 perc választja el az időben.

A 2015 március 20-i napfogyatkozás fázisai egy kollázson
A 2015 március 20-i napfogyatkozás 7 fázisa.




A következő, Magyarországról is megfigyelhető részleges napfogyatkozás 2026. augusztus 12-n lesz. Addig lesz időm új helyszínt találni :)


Én így láttam a 2015-s napfogyatkozást, lássuk mit csináltak mások! Teljesen szubjektíven szemezgetek a hazai és a külföldi termésből.

1. Baraté Levente fantasztikus timelapse videója. Sajnos nem tudom belinkelni magát a képet, de mindenképpen nézzétek meg!




Tőlünk jóval északabbra teljes napfogyatkozásban lehetett részük a szerencséseknek.


teljes napfogyatkozás Spitzbergák Csernok Gyula
Balra fent látszik a Vénusz is

4. Soponyai György kollázsa a teljes napfogyatkozásról:




5. A Feröer-szigeteken egy helyi zenekar videóklippet forgatott a fogyatkozás alatt. Itt élőben nézhetjük végig, mennyire is lett sötét. Reménykedjünk benne, hogy az együttes legalább hátra fordult felnézni a napkoronát a teljesség ideje alatt:



6. És ha már a napkorona szóba került: a teljes napfogyatkozás élőben, teljes nagyságban, Svalbardról:




Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel a hírlevelemre és szólok, amikor újat írok!


Köszönöm a megosztást :)

Nincsenek megjegyzések: